05.06.2008

Και πάλι πίνακες

Χθες πήγα στην προτελευταία προβολή της σειράς la integración por la palabra (η τελευταία είναι την Παρασκευή και να πάτε οπωσδήποτε) του πανεπιστημίου και είδα το prick up your ears με τη Βανέσα Ρέντγκρεϊβ και τον Γκάρυ Όλντμαν. Ξεκαρδιστική ταινία. Και τελοσπάντων ο σχολιασμός της ταινίας μας πήρε κάτι ώρες με αποτέλεσμα σήμερα να είμαι πτώμα.

Έλεγα μεν να τελειώσω σήμερα τη μετάφραση του καταλόγου μιας έκθεσης του Μουσείου του Πράδο, αλλά δυστυχώς κλείνουν τα μάτια μου. Δε γίνεται. Σας παραθέτω εδώ μερικά μεταφράσματα του καταλόγου, ίσως να σας ενδιαφέρουν.

71

Martín Rico (Μαρτίν Ρίκο)

(1833-1908)


Ο Πύργος των Κυριών στην Αλάμπρα της Γρανάδας

1871. Λάδι σε καμβά


Το 1871 και 1872, κατά την παραμονή του στη Γρανάδα, ο Μαρτίν Ρίκο καταπιάστηκε όπως και οι φίλοι του, Μαριάνο Φορτούνι και Ρικάρδο ντε Μαδράθο, με την απεικόνιση της εξωτερικής πλευράς της Αλάμπρας συλλαμβάνοντας έτσι την αρχιτεκτονική της εν αρμονία με τη γύρω φύση. Οι δυο λεύκες που δε φαίνονται ολόκληρες συμβάλλουν στη διακοπή των κάθετων γραμμών του Πύργου των Κυριών και του Παλατιού της Χενεραλίφε που φαίνεται στο φόντο.


72

Martín Rico (Μαρτίν Ρίκο)

(1833-1908)


Εκβολές του ποταμού Μπιδασόα

1872. Λάδι σε καμβά


Ο πίνακας των ήρεμων εκβολών του ποταμού Μπιδασόα στο πέλαγος της Κανταβρίας είναι χαρακτηριστικός για το ύφος του Ρίκο λόγω της οργάνωσης των επιμέρων σκηνών σε οριζόντιες γραμμές. Βλέπουμε τον πλατύ ουρανό και το κενό στο πρώτο πλάνο. Τη σύνθεση ζωντανεύουν τα παιδιά που παίζουν στην αμμουδιά και οι φιγούρες στο γυαλό και στις βάρκες. Η υφολογική υπερβολή του έργου που αγοράσθηκε από το φίλο του , Ραμόν ντε Εράθου, αντικατοπτρίζει το απόγειο της τέχνης του Ρίκο.


73

Martín Rico (Μαρτίν Ρίκο)

(1833-1908)


Θέα των Παρισίων από το Τροκαντέρο

1883 περίπου. Λάδι σε καμβά


Αυτή η πανοραμική θέα του τοπίου είναι αντιπροσωπευτική για την πρώιμη φάση του καλλιτέχνη, συνέπεια της προσωπικής και λεπτής του ερμηνείας της ζωγραφικής του Φορτούνι, η επιρροή του οποίου, κατά τον Μπερουέτε, «ζωντάνεψε τους πίνακές του [...] και του ενέπνευσε μια πιο λαμπρή εκτέλεση». Ξεχωρίζει η λεπτότητα του χρώματος στο πρώτο και το απαλό σβήσιμο των γραμμών στο δεύτερο πλάνο όπως και ο χαρακτηριστικός για το Ρίκο τρόπος αναπαράστασης του ουρανού.


74

Raimundo de Madrazo (Ραϊμούντο ντε Μαδράθο)

(1841-1920)


Η Χοσέφα Μανθανέδο ε Ιντέντας, Β' Μαρκησία του Μανθανέδο

1875. Λάδι σε ξύλο


Ο Ραϊμούντο ντε Μαδράθο είχε μεγάλη επιτυχία με τις προσωπογραφίες του, ιδιαίτερα στους κύκλους των Ισπανίδων της υψηλής κοινωνίας των Παρισίων, όπως για παράδειγμα τη μαρκησία του Μανθανέδο. Ο καλλιτέχνης επικεντρώνει στην απτή ποιότητα των διαφόρων υφασμάτων και αποδεικνύει τη δεξιοτεχνία του στην απόδοση του χρώματος του δέρματος της κυρίας σε σεντεφένιες αποχρώσεις και στο σχεδιασμό των χεριών της. Η ελαιογραφία σε ένα ενιαίο κομμάτι από μαόνι περιβάλλεται από μια αριστουργηματική ανάγλυφη κορνίζα από πυξάρι.


Εικόνα, Imágen, Bild Josefa Manzanedo e Intentas, Raimundo de Madrazo, www.galeriade.com

Keine Kommentare: