06.06.2008

Ζέστη και Τέχνη

Έχει αρχίσει και καλοκαιριάζει για τα καλά. Χθες τη νύχτα πήγα σε ένα μπιτς-πάρτυ, ισπανιστί μοράγα και έκανε 22 βαθμούς. Πάλι καλά που έχει δροσούλα στο δωμάτιο με κατεβασμένα τα ρολά. Τι διαφορά κάνει ο ανοιχτός χώρος χωρίς καπνούς και βαβούρα!

Κοιμήθηκα μια χαρούλα, ξύπνησα νωρίς και χωρίς πονοκέφαλο και τέλειωσα τη μετάφραση των έργων του καταλόγου του Πράδο. Σας παραθέτω εδώ μερικά έργα. Ο πίνακας της φωτογραφίας μ' αρέσει ιδιαίτερα, ήθελα να γράψω μια εργασία για το δουλεμπόριο στην Ισπανία του 17ου αιώνα, αλλά τελικά δεν πρόλαβα. Πάντως ίσως να το κάνω κάποια στιγμή, το Ιστορικό Αρχείο του Δήμου της Μάλαγας έχει ενδιαφέροντα έγγραφα της εποχής, όπως διαθήκες και αγοραπωλησίες.

Κατά τ' άλλα σας προτείνω σήμερα να διαβάσετε ένα άρθρο που διάβασα προχθές στο περιοδικό ERYTHEIA, 27-2006, Georgilen, H. From Orthodoxy to Greekness: Rupture in the "East" και να ακούσετε την Έιμι Γουαϊνχάουζ με τη βραχνιά φωνή από τις καταχρήσεις, τους στίχους της απελπισίας και την ανάλαφρη μουσική.

75

Raimundo de Madrazo (Ραϊμούντο ντε Μαδράθο)

(1841-1920)


Ο Ραμόν ντε Εράθου

1879. Λάδι σε ξύλο


Ο Ραμόν ντε Εράθου, χαρακτηριστική φιγούρα της κοινωνικής ζωής του Παρισιού και σημαντικός συλλέκτης έργων τέχνης υπήρξε στενός φίλος του Ραϊμούντο ντε Μαδράθο, όπως μαρτυρεί η αφιέρωση στο κάτω μέρος του πίνακα.

Αναπαρίσταται στα τριάντα εννέα του χρόνια μπροστά σε ένα ουδέτερο φόντο που υποδηλώνει λεπτό χαρακτήρα και χωρίς να χάνει τη φυσικότητά του, θυμίζει έντονα το Βελάθκεθ. Ο καλλιτέχνης διάλεξε ένα κομμάτι ξύλο ως βάση που προβάλλει το έργο φωτεινό και χωρίς ψεγάδια.


76

Raimundo de Madrazo (Ραϊμούντο ντε Μαδράθο)

(1841-1920)


Η ηθοποιός Μαρία Γκερέρο ως «Δόνια Ινές»

1891. Λάδι σε καμβά


Ο ζωγράφος απεικονίζει την ηθοποιό στα είκοσι τέσσερά της χρόνια φορώντας το ράσο του τάγματος των Καλατράβας και υποδυόμενη τη Δόνια Ινές στο Δον Xουάν Τενόριο του Χοσέ Θορίλια. Η ηθοποιός θριάμβευσε με το ρόλο αυτό σε διάφορες παραστάσεις, οι περισσότερες από τις οποίες έλαβαν χώρα στο Θέατρο της Πριγκίπισσας που πήρε το όνομά της προς τιμήν της μετά θάνατο. Ο καλλιτέχνης δείχνει εδώ το μεγάλο του ταλέντο ως προσωπογράφος χρησιμοποιώντας την ισπανική τεχνοτροπία του 18ου αιώνα.


77

Vicente Palmaroli (Μπιθέντε Παλμαρόλι)

(1834 -1896)


Η Κονθεπθιόν Μιραμόν

1889. Λάδι σε καμβά


Ο Παλμαρόλι υπήρξε ένας πολύπλευρος ζωγράφος και παραγωγικότατος προσωπογράφος της υψηλής κοινωνίας. Ζωγράφισε τη Μιραμόν με γυρμένο το κεφάλι και τα χέρια σταυρωμένα, ασφαλώς επηρεασμένος από το Ροσάλες, στενό του φίλο. Η στάση της εικονιζόμενης, το κάθετο σχήμα της σύνθεσης και ο λιτός ρουχισμός, με μόνη εξαίρεση το πανωφόρι της, της προσδίδουν κομψότητα. Η Κονθεπθιόν Μιραμόν υπήρξε κόρη του στρατηγού Μιραμόν που εκτελέστηκε το 1867 στο Μεξικό μαζί με τον αυτοκράτορα Μαξιμιλιανό.


78

José Jiménez Aranda (Χοσέ Χιμένεθ Αράντα)

(1837-1903)


Οι μικροί νατουραλιστές

1893. Λάδι σε καμβά


Η πραγματικότητα και η καθημερινή ζωή απεικονίζονται πάντα νατουραλιστικά στο έργο του Χιμένεθ Αράντα, όπως βλέπουμε στις σκηνές από τη ζωή των παιδιών που αποκτούν ιδιαίτερη σημασία μετά το θάνατο της γυναίκας και κόρης του το 1892 από την επιδημία της χολέρας στη Μαδρίτη. Σε αυτόν τον ευαίσθητο πίνακα που απεικονίζει τέσσερα παιδιά να παίζουν με ένα σκαθάρι σε μια γωνιά μιας αγροικίας φαίνονται οι βαθιές του γνώσεις της παιδικής ζωής


79

José Jiménez Aranda (Χοσέ Χιμένεθ Αράντα)

(1837-1903)


Η πώληση μιας δούλας

1897 περίπου. Λάδι σε καμβά


Αυτό το γυμνό, ένα από τα πιο πρωτότυπα στην ισπανική ζωγραφική του 19ου αιώνα, παρουσιάζει τη συστολή και ντροπή της δούλας που παρατηρείται από μία ομάδα πιθανών αγοραστών. Η νεαρή κοπέλα καθισμένη πάνω σε ένα χαλί και με κρεμασμένη μια ταμπελίτσα που γράφει στα ελληνικά «Ρόδον ετών ιη' πωλείται- μνας 'ω» κρύβει το πρόσωπό της με τα πλούσια μαλλιά της που πέφτουν στους ώμους της τονίζοντας ακόμα παραπάνω την αισθησιακότητά της.


Εικόνα, Imágen, Bild José Jiménez Aranda, Una esclava en venta: www.oronoz.com

Keine Kommentare: